• Prindi

Kulud

Lambakasvatuse tasuvusuuringud on näidanud, et lambakasvatus on majanduslikult tasuv, kui realiseeritavast tallelihast saab lambakasvataja vähemalt 2 €/kg. Ühe ute kohta saadud kogutulust saadakse lambaliha realiseerimisest 80-90%, ülejäänud osa läheb realiseeritud villa ja nahkade arvele. Seega on lambakasvatus tasuv tootjale, kes oma toodangut müüa oskab.

Noorlambaliha hind Eestis praegu lihakombinaatide poolt pakutuna on tapakaalus ca. 1,9-2,2 €/kg.

Lamba toornaha hind on 3 €/tk. Pargitud kasukanaha hind on 16 €/tk. Lambanahkade parkimisega tegeleb Tartus firma ELPIS, suure lambanaha parkimine maksab 13 eurot, noorlamba nahk 10 eurot, tallenaha parkimine läheb maksma 4 eurot. Jõgeval asub kroomnahka parkiv firma Corium, Saaremaal tegutseb AS Pikkel, kus lambanahku kokku ostetakse ja ka pargitakse. Kuna lambanahast tooted koguvad jätkuvalt populaarsust, on ka nõudlus nende järele tõusnud.

Pesemata lambavilla hind on 1 €/kg, pestud villal 2,5 €/kg.

Tõulammaste (noorloomad) hinnaks on 1,3-1,9 €/kg (eluskaal), täiskasvanud jäära hinnaks on 64-96 eurot. Uttede hinnaks on sõltuvalt nende vanusest ja jõudlusnäitajatest 1 €/kg (eluskaal).

Tasuva lambafarmi rajamiseks läheb vaja 80-85 põhikarjautte. Ühe ute muretsemiseks tehtavad orienteeruvad kulud on 58 eurot, eeldatavad tulud 89 eurot. 80-85 pealise põhikarja rajamisel kujuneb tasuvusperioodiks 4,5 aastat. Juhul kui karja soetamiseks võetakse pangalaen, kujuneb tasuvusperiood reeglina pikemaks kui 4 aastat. Kindlasti oleks soovitav enne karja rajamist ja loomade ostmist nõu pidada lambakasvatuskonsulendiga.

Näide:
Lambakasvatuse orienteeruv tasuvusarvestus (utt+talled/aastas)

Noorute hind 58
Talvesööt utele koos talledega 45
Veterinaartöötlmine 4,5
Hooldus- ja pidamiskulud 13
Kulud kokku 120,5
Lambaliha müügitulu (1,5 talle a'50kg, 1,9 €/kg) 89
Noorlamba toornahk 1,5x3,2€ 4,8
Pestud vill 3,5kg, a' 2,6€ 9,1
Utetoetus 10
Tulud kokku 112,9
Kasum -7,6


Lambakasvatus oleks tunduvalt tasuvam, kui lambakasvatajad reguleeriksid lammaste paaritamist nii, et lambaid oleks võimalik lihatööstustele müüa mitte üksnes sügisel, vaid ka talvel, kevadel ja suvel. Taoline stabiilsus aitaks kaasa ka lambaliha edukale ja järjepidevale realiseerimisele otse kaubandusvõrgule ja lambalihatoodetele spetsialiseerunud töötlevate ettevõtete asutamisele.