Ilmselt liigub elu sinnapoole, et traktorit on veel kergem ja mugavam juhtida kui autot, sest ettekujutus kange, kõva istmega ja meeletult kuumast traktorikabiinist on ajale jalgu jäänud. Vähemalt tänapäevastes traktorites.
Iste on pehme, konditsioneer huugab, raadio mängib, sest müratase on nii madal, et isegi laulu on kuulda, ja suured kangid on asendunud pisematega ning paljude nuppudega. Sõites tuleb arvestada vaid sellega, et masinad on suured. Lausa nii suured, et tekib kahtlus, kas vastutulev auto mahub ikka ka tee peale.
Sõites teed mööda või lihtsalt mööda põldu, lusti jagub. Kündmisel ja teistel põllu- või farmitöödel tulevad mängu uued teadmised ning oskusest rooli keerata ja pidurit vajutada enam ei piisa.
Läinud kolmapäeval tutvustas Stokker Agri kohalikele põllumeestele oma masinaparki ning kõik huvilised said teha proovisõitu ja asjatundjatele küsimusi esitada. Roodeväljal toimunud proovisõiduüritus oli igati tänuväärne, sest näiteks messidel ei saa üldse masina sõiduomadusi proovida ja esinduses on võimalik vaid veidi hoovi peal sõita. Roodeväljal sai traktorinina aga põllulegi keerata.
Stokker Agri traktorite tootejuhi Randel Schützi sõnul näidati huvilistele peamisi John Deere’i põllumajandustraktoreid, mida ettevõte Eestis müüb. Välja oli pandud neli traktorit ning üks Gator, mis aitab inimesel koduseid põllutöid teha või farmis pisemaid asju transportida.
Meeskonnaga sõitis kaasa ka 2007. aasta Eesti parim künnimees Jüri Lai, kes praegu on Stokker Agris tooteesitleja, enne seda töötas aga aastakümneid Türi külje all Estonia OÜs traktori peal. “Sellise töö kõrval on võistlustel käimine hea vaheldus. Kui majandis kündsin, polnud vahet, kas teen seda tööl või võistlustel. Aga nüüd on põnev, natuke närvikõdi, muidu lähed laisaks,” pajatas Lai.
Peale Eesti-siseste võistluste on ta käinud ka välismaal, kaugematest paikadest näiteks Kanadas ja Uus-Meremaal. Kündmine käib igal pool ühtmoodi, erinev on vaid muld. “Kevadel on parem künda, maa on hea, parasjagu on niiskust,” jagas oma teadmisi Eesti parim künnimees.
Asjalik masin on ka John Deere Gator, mis meenutab pisut golfiautot, kuid mis on tehtud selleks, et majapidamises raskeid asju vedada. “Näiteks on hea loomapidajal sellega loomadele süüa ette viia, ei pea enam autoga sõitma,” rääkis Randel Schütz, tuues eeliseks Gatori hea maastikuläbivuse ja ökonoomsuse.
Läbivust proovisõidupäeval ka tutvustati: huvilistel oli võimalus põllul ning paarimeetrisel järsakulgi masina võimekus proovile panna. Vallist ronis masin uskumatu hoolega üles, ja et proovisõitu tehti hommikusel ajal, oli päevane adrenaliiniannus garanteeritud. Ka kraavidest vedas masin end kenasti läbi, kuigi peale vaadates ei osanud arvata, et see nii võimekas on.
Kõrgesse lumevalli jäi Gator siiski kõhu peale kinni.
Seega saab põllumees Gatoriga loomadele sööta ette vedada, tema seiklusjanune poeg aga maastikurallit teha.
Gatori kütusekulu on diiselmootori puhul kaks-kolm liitrit tunnis ning hind jääb 9000 – 14 000 euro vahele, bensiinimootoriga masinad on odavamad.
John Deere’i traktorite hinnad jäävad aga vahemikku 100 000 – 125 000 eurot, kõige suuremad mudelid on kallimadki.
Teele Üprus, Virumaa Teataja, 19.02.2014