Nõustamismetoodika metoodlised materjalid

Oma teadmiste ja nõuannete jagamine, nagu hulk teisigi tegevusvaldkondi, võib olla nii amet kui ka harrastus. Et mõne tegevusega leiba teenida ja ühtlasi seda nautida, tuleks olla oma ala meister, professionaal.

Professionaalse nõuandeteenuse osutaja – konsulendi tööd eristavad asjaarmastajalikust nõuandmisest järgmised tunnused:

  • Konsulent tegeleb nii kliendi kui ka teemaga. Nõu andja tegeleb ainult teemaga, vältides isiklikku suhet või vastupidi – isiklikuks minnes ei suuda eristada enda ja kliendi probleeme.
  • Konsulendi tegevuse tulemus on kliendi maailmas positiivsete muutuste saavutamine. Nõu andja tegevuse tulemus on enesele hea enesetunde tekitamine.
  • Hea töö eeldab nõuandeteenuse osutajalt ühel ajal paindlikkust ja süsteemikindlust. Nõu andja toimib süsteemitult ja ebajärjekindlalt, sageli ka jäigalt, püüdes juttu rohkem või vähem teadlikult kallutada selles suunas, kus tal nõuandeid varuks on.
  • Konsulendi peamine tööriist on oskus kuulata. Nõu andja tegeleb peamiselt rääkimisega.

Konsulent kasutab suhtlemisoskusi selleks, et selgitada välja probleemi olemus kliendi jaoks ja aidata tal endal sobivaim lahendus leida. Ta laseb kliendil seista omal jalul, langetada otsuseid ja vastutada tulemuste eest.

Konsulendi töö tulemuslikkust on kõrvalseisjatel ja vahel asjaosalistelgi raske hinnata. See oleneb eeskätt nõuandeteenuse osutaja asjatundlikkusest ning koostöö ulatusest ja ladususest. Sageli ei ole töö tulemused mõõdetavad arvnäitajates ja võivad ilmneda alles mõne aja pärast.